Het Michelin mannetje. Al meer dan 110 jaar oud ! Maar hij wordt er steeds jonger op. Uitverkozen tot het beste logo van de afgelopen eeuw.
Oude Bibendum
Bibendum – van robuuste reus tot gladde filmster
De stoere Michelinman Bibendum
ontwikkelde zich in ruim een eeuw van een stoere reus die alle
bedreigingen trotseert tot een wat zoete, Mickey Mouse-achtige
animatiefilmfiguur.
In
1894 zag Edouard Michelin in een stapel banden de contouren van een
mannetje; alleen de ledematen ontbraken. Dat beeld liet hem niet meer
los en resulteerde vier jaar later in een reclameposter van een
bandenman die uitdagend een met spijkers en glasscherven gevulde bokaal
hief. Michelin-banden kunnen alle lastige obstakels aan. De leus luidde
'Nunc est Bibendum'. ('Laat ons drinken'). Zodoende heet het
bandenmannetje sinds deze reclamecampagne in1898 'Bibendum' .
Onderscheiding
In 2000 werd Frankrijks beroemde ronde witte dikkerd door een internationale jury uitgekozen tot het beste logo van de afgelopen eeuw.
Hij behoort tot de bekendste merktekens ter wereld. Dat is gezien zijn
succes niet echt vreemd. Bovendien heeft hij alles van een mythe in
zich: een opmerkelijk uiterlijk, persoonlijkheid, een sympathieke
uitstraling, humor en volop levenservaring. En er was in het
Musée d ‘Art Roger Quilliot in zijn woonplaats Clermont-Ferrand zelfs
een expositie aan hem gewijd.
Bibendum vanaf 1982
Animatie Bibendum
Je kon erop wachten maar in 2006 was
het dan zover: Bibendum verscheen in 3D. Voor reclamespots wordt hij
zelfs tot leven gewekt en voert hij het woord. Voor dit technologisch
hoogstandje maakte Michelin gebruik van dezelfde technieken als voor de
films Nemo's World en het beroemde groene mannetje Shrek. Voor het
scheppen van de levensechte Bibendum maakte de animatiestudio gebruik
van de bewegingen van een acteur. Met behulp van de computer werd hij
een virtueel persoon met een realistische houding en bewegingen.
Glad
Het kan verkeren, maar de robuuste Bibendum is glad en
lief geworden. Hij is nu wel heel erg op Shrek gaan lijken en zou zonder
problemen op de wikkel van een candybar kunnen staan. En dat zie je als
reisboekhandelaar ook terug in de nieuwe kaarten die gesierd worden met
zijn beeltenis. De Michelinkaarten zijn nog steeds in alle opzichten een
schoolvoorbeeld van hoe een wegenkaart moet zijn. Een witte achtergrond
met duidelijk de verschillende soorten wegen en de plaatsnamen.
Nieuwe Bibendum vanaf 2008
Glad en lief
Nog vele jaren toegewenst van Stanley & Livingstone